Welcome

Roboty serwis www widzą inaczej

Roboty wyszukiwarek patrzą na serwisy przez pryzmat algorytmu wyszukiwania. Wytyczne są nieubłagane. Ponad wszystko algorytm stawia wygodę użytkowników. Jednak webdesigner musi myśleć także o robakach przemierzających sieć i czytających treści zawarte na stronach www. Na czym trzeba skupić uwagę podczas tworzenia podwalin pod nową stronę.

  1. Trzy narzędzia do przypodobania się robotom
    a) Google Search Console – to zestaw narzędzi do monitorowania ruchu na stronie.
    b) plik robot. txt. – dokument, dzięki któremu roboty wiedzą, co im wolno w obrębie serwisu. Jeśli coś pozostawimy nierozstrzygnięte, programy indeksujące rozstrzygną to samowładnie. Jeśli strona nie posiada pliku dla robotów lub jest niepełny albo nielogiczny roboty zadecydują same co indeksować, lub nie.
    c) sitemap, czyli mapa strony – ułatwia robotom poruszanie się po serwisie.
  2. Co robić dalej
    Kolejne kroki, jakich wymaga optymalizacja, to kolejne trzy zadania dotyczące indeksacji.
    – pierwsza wersja – czekamy, aż roboty same w końcu odwiedzą stronę.
    – sposób drugi – link do portalu, który prowadzi z popularnego i często odwiedzanego portalu. Duży ruch na stronie wymusi wizytę któregoś z robaków. Serwis zostanie zindeksowany i po sprawie.
    – sposób trzeci – w Google Search Console dostępny jest adres, w którym korzystając z formularza można zgłosić stronę do indeksacji.
  3. Jakim elementom przyglądają się roboty?
    Treść strony i jej sedno są najważniejszym elementem tej układanki. Ocena tekstu przez roboty jest coraz celniejsza. Teksty muszą być niepowtarzalne. Kopiowanie jest niepolecane. Roboty szybko to rozszyfrują.
    W sekcji head arkusza HTML znajdują się dwa tagi. Jest to tytuł i opis strony. Tu też obowiązuje zasada niepowtarzalności. Oba tagi wyświetlane są w wynikach wyszukiwania. Title jako pierwsza linijka, następna linia to adres URL, a w trzeciej prezentuje się description. Niewypełniony tag description spowoduje, że przeglądarka pobierze przypadkowy tekst do wyświetlania w SERP.
    Roboty nie czytają grafiki, dlatego tekstem należy im powiedzieć co znajduje się na obrazku. Służy do tego tag alt. Wykorzystywany jest też przez programy do przetwarzania pisma na mowę, jako wyposażenie strony ułatwiające życie ludziom niewidomym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *